HISTORIA

Volvo to szwedzka firma, której produkty kojarzą się z bezpieczeństwem, solidnością oraz dbałością o każdy szczegół wykończenia.

Sama nazwa Volvo pojawiła się znacznie wcześniej niż pierwsze samochody tej marki i została wymyślona przez pracowników szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF, a jako znak firmowy zarejestrowano ją w 1915 roku. Słowo Volvo idealnie oddawało charakter firmy, bo volvo po łacinie znaczy „toczę się”. W firmie SKF pracowało m.in. dwóch panów Assar Gabrielsson oraz Gustaf Larson. Podczas przypadkowego spotkania w jednej z goteborskich restauracji zaczęli rozmawiać o wspólnym zainteresowaniu – motoryzacji. Rozmowy przerodziły się w realny pomysł budowania samochodów. Był rok 1924, jednak oficjalna data narodzin Volvo wypada 14 kwietnia 1927 roku. Wtedy właśnie z fabryki w Hisingen wyjechał pierwszy egzemplarz modelu o nazwie OV4. Od tamtej pory ciągły strumień wyjątkowych samochodów opuszcza fabryki firmy, tworząc historię motoryzacji.
Już przy projektowaniu pierwszego pojazdu producenci ustalili trzy założenia, którym Volvo również w przyszłości miało być wierne: samochód powinien mieć prostą konstrukcję, jego sukces rynkowy powinien opierać się na wysokiej jakości, a nie na niskiej cenie, jego konstrukcja zaś miała być oparta na własnych, a nie zakupionych komponentach. Pierwszy model Volvo OV4 nazywany potocznie Jakobem był kabrioletem wzorowanym na amerykańskich samochodach z czterocylindrowym silnikiem o mocy 28 KM. Dwa lata po inauguracji produkcji na rynek wkracza model PV651, który był pierwszym samochodem z sześciocylindrowym silnikiem, który był chłodzony wodą. Auto było wyposażone w hydrauliczne hamulce i posiadało zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszym dziesięcioleciu firmy rozpoczęto też montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję. Podczas wojny Volvo rozpoczęło prace nad nowym samochodem osobowym, który wprawdzie stylistyką nawiązywał do aut amerykańskich, ale pod względem techniki i dopracowania miał spełniać ostrzejsze wymogi europejskie. Chodzi tutaj o model PV444, który w momencie debiutu był już przebojem. W 1953 był on najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. Nieprzypadkowe było liczbowe oznaczenie pojazdu. Pierwsza „4” symbolizowała 4-osobowe wnętrze, druga moc 40 KM, a trzecia użycie czterocylindrowego silnika. W tamtym okresie firma zatrudniała ponad 6 tysięcy pracowników i była liderem w produkcji pojazdów użytkowych, stworzyła min. pierwszą ciężarówkę, autobus i traktor napędzane silnikami Diesla, jednak próbowała także swoich sił jako producent superluksusowych samochodów – jak np. PV831. Ta reprezentacyjna limuzyna była wyposażona w takie udogodnienia jak welurowa tapicerka, dywaniki na podłodze, zapalniczki, zegar oraz radio. Projektanci podjęli także próby stworzenia samochodu sportowego, z tą myślą powstał model P1900 wyposażony w 70-konną jednostkę z dwoma gaźnikami. W 1957 na ulicach pojawił się model Volvo 120 Amazon. Jak na owe czasy miał on bardzo awangardową sylwetkę z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W Amazonie po raz pierwszy zastosowano pionierskie rozwiązanie – trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. Firma dynamicznie rozwijała się też w segmencie pojazdów produkowanych na potrzeby przemysłu. Rewolucyjna ciężarówka, znana jako „Tytan” oraz model L420 Snabbe, a także autobus B655 potwierdziły dominację Volvo w tej dziedzinie.
W latach 60 -tych rozpoczyna się globalna ekspansja koncernu. W 1964 roku Volvo otwiera nowy zakład Torslanda pod Goteborgiem. Dzięki temu roczna produkcja wzrasta aż do 200 tysięcy egzemplarzy. Dwa lata później szwedzki producent przyszykował kolejną rewolucję w motoryzacji. Pojawił się model 144, który został uznany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Jego nadwozie posiadało tzw. strefy kontrolowanego zgniotu. Hamowanie odbywało się za pomogą hamulców tarczowych we wszystkich kołach, pasy bezpieczeństwa pojawiły się na tylnej kanapie oraz wprowadzono urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu pojawia się elektroniczny wtrysk paliwa.

Na początku lat siedemdziesiątych powstaje Volvo Technical Center. Przeprowadza się tam eksperymenty i testy nowych pojazdów. Testowano tam m.in.: system ABS, poduszki powietrzne oraz teleskopowe zderzaki. W 1973 roku rozpoczyna się „holenderski epizod” w historii Volvo. Firma przejęła 1/3 akcji firmy DAF i dzięki temu mogła rozszerzyć ofertę o mniejsze modele. Rok później ma miejsce premiera Volvo 240 oraz 260.
Dzięki aliansowi z Renault i Peugeot w autach marki Volvo pojawiają nowe jednostki. Te modele gruntują pozycję Volvo jako producenta najbezpieczniejszych aut na świecie. Dwa lata po przejęciu pierwszej części akcji, Volvo zwiększa swój pakiet do 75 procent. W Holandii rusza produkcja modeli z serii 300, a później 400.Początek lat 80-tych to kolejna rewolucja w samochodach szwedzkiej marki. Volvo po raz pierwszy wyposaża swój samochód w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 koni mechanicznych. Dzięki zakupowi północno amerykańskiego producenta ciężarówek White Motor Corporation i dużym postępom na rynkach Ameryki Północnej, Południowej, Azji i Australii firma staje się jednym z czołowych w skali światowej producentów samochodów ciężarowych. W wyposażeniu seryjnym zaczęły pojawiać się dobrze dziś znane elementy – poduszki powietrzne, układ ABS i system kontroli trakcji.
Lata 90-te to dalszy rozwój technologii bezpieczeństwa. W 1991 roku z taśm produkcyjnych schodzi kolejny pojazd z rewolucyjnymi technologiami: poprzecznie montowany silnik 5-cylindrowy, unikalny system zawieszenia Delta-link, SIPS-system chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, pasy bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.
W 1996 roku Volvo postanowiło zmienić nazewnictwo modeli, wprowadzając przy tym nową generację samochodów. Od tamtej pory sedan ma przedrostek \”S\”, kombi \”V\”, a coupe \”C\”. Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe.
Volvo rozpoczęło nowe milenium otwarciem 8 stycznia 2000 r. fabryki w Wuxi, 100 km od Szanghaju. Produkowane są w niej przede wszystkim silniki Diesla i generatory. W 2000 r. firma przedstawiła nowego sedana Volvo S60, który zastąpił starszy model S70. W 2001 r. odmłodzono auta serii S/V40 i zmieniono stylistykę Volvo V70 i V70XC. Wszystkie samochody uzupełniono o zmodyfikowane silniki benzynowe oraz wprowadzono nowe Diesle z systemem Common Rail. W roku 2002 odbyła się premiera nowego terenowo-rekreacyjnego Volvo XC90.
W 2006 roku premierę miał Volvo C30 – luksusowy kompakt na bazie obecnego S40, który kontynuuje tradycje firmy związane z modelami P1800ES oraz 480.
W 2010 roku firma Geely Automobile podpisała kontrakt o przejęciu szwedzkiego producenta aut od Forda. Przejęcie Volvo – jednego z najsłynniejszych koncernów motoryzacyjnych świata, producenta prestiżowych aut, słynących z wysokiej jakości, bezpieczeństwa i innowacji to największa dotąd zagraniczna inwestycja w motoryzacji firmy z Państwa Środka. Od 2012 firma produkuje Volvo V40 – nowy model kompaktowy, zastępujący docelowo modele C30/S40/V50. Jest to pierwszy samochód w historii marki, w którym wprowadzono poduszkę powietrzną dla pieszych. Samochód dostał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i został najwyżej ocenionym autem w historii pod względem bezpieczeństwa pieszych.

W 2015 światło dzienne ujrzał model XC90 drugiej generacji. Posadowiony na płycie podłogowej SPA, z systemem pokładowym Sensus, z licznymi systemami bezpieczeństwa aktywnego, własnymi silnikami i nowym designem. Ten samochód rozpoczął bardzo szybki pochód nowych modeli, którymi Volvo zaczęło sypać jak z kapelusza. S90, V90, V90 Cross Country, XC60, V60, S60, XC40. W ciągu kolejnych czterech lat marka wymieniła wszystkie modele w ofercie.

W nadchodzących latach Volvo Cars chce być liderem w dziedzinie elektryfikacji. Do 2025 r. połowę jej sprzedaży mają stanowić auta w pełni elektryczne, a pozostałą część – hybrydy. Rozwijana jest już platforma podłogowa SPA2, która ma być bazą dla elektrycznych modeli przyszłości.

Volvo jest także jednym z liderów jazdy autonomicznej oraz umocniło swoją pozycję w segmencie premium. Zakupienie Volvo Cars przez Geely to jeden z najbardziej pozytywnych przykładów motoryzacyjnych przejęć ostatnich lat.